آرشیو

  • 5/آبان/1392 - 10:05
    باسمه تعالی
    وقوُل لِّعِبَادِى یَقُولُواْ الَّتىِ هِىَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّیْطَنَ یَنزَغُ بَیْنهَُمْ إِنَّ الشَّیْطَنَ کاَنَ لِلْانسَانِ عَدُوًّا مُّبِینًا(اسراء ،۵۳)
    به بندگانم بگو: «سخنى بگویند که بهترین باشد! چرا که (شیطان بوسیله سخنان ناموزون)، میان آنهانزاع و دعوا می اندازد ؛همیشه شیطان دشمن آشکارى براى انسان بوده است!
  • 5/آبان/1392 - 10:04
    واژه گفتگو هر چند در ظاهر، ساده مى‏نمايد، ولى واژه‏اى است كه به تازگى با بار معنايى جديدى مطرح شده و قداست و گيرايى خاصى در اذهان پديد آورده است . اين بار معنايى، پيام‏آور ارتباط صميمى، دوستانه و مخلصانه افراد، اديان و تمدنهاى مختلف با يكديگر است .
    گفت و گو تركيب عطفى به معناى صحبت، بحث، سخن، محاوره و مكالمه است . گفت وگو با مفاهیم مشابه نظیر ارتباط ، صحبت ، مذاکره ، مکالمه ، گپ زدن و مجادله اساسا تفاوت دارد.
    «ارتباط»عبارت است از«چیزی را مربوط یا مشترک یا معمول کردن»
  • 5/آبان/1392 - 10:03
    نگاهی به مجموعه نسبتا فربه و فراخ دامن گفتگو در قرآن نشان می دهد که این مقوله در کتاب آسمانی مسلمانان نقشی فراتر از یک وضعیت موردی و محدود به شرایطی خاص را ایفاء می کند . نوع, سطح , و میزان توجه به گفتگو در قرآن به گونه ای شکل می گیرد که پیامی مهم و تعیین کننده را به بار می نشاند .
  • 5/آبان/1392 - 10:00
    گفتگو بر اساس قران دارای اصول و قواعدی است . با مراجعه به قران می شود با اصول و قواعدی را به دست اورد که گفتگو باید بر اساس آن قواعد شکل گیرد تا منجر به نتیجه گردد.
    1 - گوش دادن به مدعیات مخاطب و دقت در آن ؛
    گفتگو کننده باید مدعیات مخاطب خویش را در مناظره به دقتی تمام فرایابد . اين اصل از آيه "فبشر عباد الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه » به خوبي قابل استفاده است ؛ البته به همان اندازه که گوش دادن به سخنان طرف مناظره ضروری است ، ارایه نقدی موشکافانه و عالمانه در قبال نارسایی ها یا ناکامیابی های مفهومی و معنایی سخنان او نیز ضروری است .
  • 5/آبان/1392 - 09:57
    قرآن
    «پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن ، گوش فرا مى دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند؛ اينان اند كه خدايشان راه نموده و اينان اند همان خردمندان» .
    حديث
    8 .رسول خدا صلّى الله عليه و آله : حكمت را فراگير ، و اين كه از كجا بيرون آمده ، به تو آسيبى نمى رساند .
    9 .امام على عليه السّلام : به گوينده منگر؛ بلكه بنگر به آنچه گفت .
    10 .امام على عليه السّلام : حكمت را از هر كه به تو آموخت ، فراگير؛ به سخن بنگر و به گوينده آن ، نگاه مكن .
    11 .امام على عليه السّلام : گم شده حكيم ، حكمت است . هر جا كه باشد ، آن را خواهد جُست .
  • 5/آبان/1392 - 09:54
    امام صادق (ع) بعنوان بنيانگذار مکتب تشيع از پيشواياني است که بي شک دقت دراحوال وافکار وي موجد حکمت هاي نظري وعملي فراواني است.شايد يکي اززواياي حکمي مغفول حيات سياسي ـ اجتماعي اين امام همام که درروزگارما بسيارمغتنم و توجه برانگيز است نحو مواجهه ومذاکره با مخالفين وحتي کفار باشد.ظاهرا رئيس مذهب تشيع به مقتضاي شرايط زماني که درآن مي زيسته است فرصت مناسبي جهت بحث وفحص علمي وگفتگو ومجادله نظري با صاحبان مذاهب ديگر وحتي منکرين وملحدين شريعت يافته است که قدرمتيقن علاوه بر ماهيت مناظرات ،چگونگي انجام آن نيز امروز براي ما بسيار درس آموز است:
  • 5/آبان/1392 - 09:53
    گفت وگوی بین ادیان از زمان پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) و ماجرای مباهله آغاز شده است. مباهله از جمله قضایای تاریخی معروف صدر اسلام است که درآن بین پیامبر و سران مسیحیت گفت وگوی صورت گرفت و در نهایت به مباهله ختم شد. علت این امر هم عدم پذیرش استدلالات منطقی و عقلی اسلام و رهبر آن توسط رهبر مسیحیت بوده است، به عبارت دیگر عناد، مانع پذیرش حقیقت توسط آنان شد. به همین دلیل خداوند دستور به انجام مباهله داد تا آنان در مقابل واقعیات قرار گیرند. مسیحیان، هم حق را نپذیرفتند و هم مباهله را.
  • 5/آبان/1392 - 09:51
    انگیزه های مثبت
    الف ) حق خواهی
    یکی از فواید و برکات مهم گفتگو این است که در جریان گفتگو و مباحثه و مناظره بهتر و بیشتر می توان حقیقت را شناخت .
    امام‌علی‌(ع): اندیشه ها را با یکدیگر رو در روکنید تا اندیشه درست از آنها پدید آید.
    ب) روشنگری
    یکی ازمصادیق امربه معروف و نهی از منکر درحوزه معرفتی گفتگو با افرادی است که نادانسته در عرصه اندیشه به انحراف کشیده شده اند یا حقیقت برای آنها مشتبه است
    ž 2ـ انگیزه های منفی
  • 5/آبان/1392 - 09:50
    1ـ تأکید بر نکات مشترک
    بهترین و عاقلانه ترین نقطه برای آغاز گفتگو بیان کردن نکات مشترک بین دو طرف است.
    2ـ فهم موضوع گفتگو
    3ـ صراحت:
    صراحت ازآداب اخلاقی گفتگو صراحت بیان است. وقتی پای مصالح اساسی انسان واجتماع در میان است باید با صراحت سخن گفت
    ازتفسیرها و تعلیل های دلخواهانه و نادرست که منطبق بر منافع فردی یا گروهی است جلوگیری شود.
    4ـ توجه به گفته ونه گوینده:
    علی (ع) می فرماید:
    حکمت گمشده حکیم است پس در هر جا که باشد آن را طلب می کند.
    حضرت عیسی (ع):
  • 5/آبان/1392 - 09:48
    کم توجهی و بی توجهی به آداب اخلاقی باعث به انحراف کشیده شدن گفتگو میشود .آفات گفتگو :
    1-شخصیت زدگی :که شخص به جای دلیل و بیان استدلال برای نظر خودشخصیت گذشتگان را محورقرار می دهد
    ž 2ـ مراء یا جدل گویی
    ž مراء یا جدل گویی عبارتند از : پیکار لفظی و ستیزه در کلام جهت چیره شدن برطرف مقابل و ساکت کردن او .
    ž مراء کننده در حقیقت خبر ازخودخواهی،غرور ،تکبر وخود پسندی خویش می دهد.
    ž پیامبر (ص) فرمود:
    ž هیچ کس به کمال حقیقت نمی رسد مگر اینکه از مراء خودداری کند حتی اگر حق با او باشد .
    — مرا از 4 حالت بیرون نیست:

صفحه‌ها

پیوندهای تصویری